۱- دانش و تخصص به روز در دنیای عکاسی
عکاسی و عکاسی کردن از گستره بسیار وسیع و متنوعی برخوردار است و دارای اصول کلیدی ایست که اگر یک استاد عکاسی به آنها مسلط نبوده و شناخت نداشته باشد در نتیجه نمیتواند بخش مهمی از مفاهیم عکاسی که باعث پیشرفت و حرفه ای شدن دانشجویان میشود را به آنها انتقال دهد و لذا دانشجویان عکاسی که تحت آموزش چنین استادی هستند هر چقدر تلاش و تمرین کنند باز هم نمیتوانند تصاویر حرفه ای و اصولی بگیرند و عکس های گرفته شده توسط آنها توانائی رقابت با دیگر عکاسانی که با دانش و تخصص روز دنیای عکاسی آموزش دیده اند را نخواهد داشت. نکته دیگری که در بحث دانش و تخصص استاد عکاسی اهمیت بالائی دارد، این است که تخصص مربوطه از منابع آموزشی معتبر و به روز جهانی کسب شده باشد و نه منابعی که خودشان از روشهای تقریبا منسوخ شده و غیرحرفه ای استفاده میکنند. بنابراین یک استاد حرفه ای و خوب عکاسی باید توانایی آموزش و انتقال دانش و تخصص روز دنیای عکاسی را در هر حوزه ای از عکاسی که مورد نظر دانشجوی عکاسی است را داشته باشد.
۲-خلاقیت و نگاه عمیق در حیطه عکاسی و خلق تصاویر
درست است که به اهمیت بسیار بالای دانش و تخصص روز دنیای عکاسی اشاره کردیم، اما دنیای عکاسی صرفا ازشناخت دانش و تخصص تکنیکی تشکیل نشده است، بلکه بخش مهم و موثر دیگری از آن را خلاقیت و نگاه متفاوت و عمیق در خلق تصاویر و عکاسی کردن شامل میشود. یک استاد عکاسی خوب باید خود، دارای خلاقیت در عکاسی، خلاقیت در انتخاب سوژه ها، خلاقیت در زاویه بندی و ترکیب بندی و … باشد و نگاه عمیقی به اطراف خود و وقایع اطراف داشته باشد تا بتوانید تصاویری گرفته و خلق نماید که نه فقط تحسین همگان را برانگیزد بلکه دارای ارزش بصری نیز باشد. اگر یک استاد عکاسی دارای خلاقیت و نگاه عمیق در حیطه عکاسی و خلق تصاویر نباشد مسلما نمیتواند این بخش مهم و موثر در عکاسی کردن را به دانشجویان انتقال دهد و تصاویر گرفته شده توسط دانشجویان قطعا نمیتواند نتیجه ای بهتر از استاد مورد نظر داشته باشد.
.
۳- تجربیات فراوان و سابقه کاری طولانی در سبک عکاسی مورد نظر شما
مسلما واژه استاد در هر زمینه ای و در مورد هر گونه تخصصی که به کار گرفته شود به کسی اطلاق میشود که در آن زمینه مربوطه به جز تخصص و دانش به روز و خلاقیت و … ، دارای تجربیات متعدد بوده و از مدت زمان مناسبی به عنوان سابقه کاری در آن رشته نیز برخوردار باشد. این موضوع در مورد یک استاد عکاسی خوب نیز صادق است. یک استاد عکاسی مناسب، خودش باید دارای تجربیات عکاسی حرفه ای در سبک عکاسی مورد نظر و البته اجرای پروژه های مختلف کوچک و بزرگ عکاسی را در کارنامه خود داشته باشد و با افراد و شرکت ها و برند های مختلفی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور همکاری هایی داشته باشد تا حاصل آن و زمان صرف شده در پروژه های مختلف و جمع تجربیات او بتواند به پختگی و تسلط در امر عکاسی و عکاسی کردن و آموزش عکاسی منتهی شود و استاد عکاسی مربوطه بتواند بهترین راه حل های تکنیکی و فنی ممکن را به متقاضیان و علاقمندان ارائه دهد.
کسی میتواند استاد خوبی در عکاسی باشد و آن را به صورت حرفه ای، اصولی و صحیح به دیگران تدریس نماید که خودش هم در واقع و در عمل یک عکاس حرفه ای باشد. همکاری با برند های معتبر ایرانی و یا بین المللی با یک عکاسی حرفه ای، نشان از رضایت مشتری ها از کیفیت و سرویس دهی خدمات عکاسی آن استاد عکاسی دارد. لذا میتوان نتیجه گرفت که خلاقیت ، کیفیت و دانش و تخصص چنین استادی در عکاسی از سطح خوب و مورد قبولی برخوردار است. همچنین استاد مربوطه از چنین تجربیاتی که در پروژه های مذکور به دست آورده است میتواند به صورت کلیدی و کاربردی برای آموزش و هدایت هر چه بهتر دانشجویان خود استفاده نماید.
.
۴-سابقه تدریس عکاسی و تسلط به اصول تدریس
یکی از موارد بسیار مهم در انتقال صحیح مطالب به دانشجویان و دانش آموزان مسلماً تسلط استاد در زمینه تدریس می باشد و عکاسی نیز از این قاعده مستثنا نیست. این مورد به نظر من می تواند از موارد دیگر حتی اهمیت بیشتری داشته باشد. اساتید بسیار خوبی در زمینه عکاسی و چه در زمینه های دیگر وجود دارند که از لحاظ کاری و از لحاظ اجرایی فنی و تکنیکی قدرت بسیار زیادی در کارهای خود نشان میدهند اما لزوماً استاد خوبی در زمینه مورد نظر نیستند در واقع میتوان گفت که تدریس و درس دادن خود نیز نیازمند داشتن سابقه و تجربه کافی و اطلاعات و روش تدریس صحیح برای توانایی انتقال مطالب به دانشجویان میباشد. برای شناخت اینکه یک استاد روش تدریس صحیحی دارد تنها راه نگاه بهرزومه او و دنبال گشتن نشانه هایی لست که شاید به ما اطمینان از این امر بدهند.
.
۵- در دسترس بودن استاد مربوطه در حین و پس از اتمام دوره آموزشی
یکی از ویژگیهای بهترین استاد عکاسی در ایران و یا در کل انتخاب بهترین استاد عکاسی این است که آموزش های مربوطه مستقیما توسط خود آن استاد مورد تدریس قرار بگیرد و پس از اتمام دوره آموزشی نیز امکان دریافت پشتیبانی های لازم برای دانشجویان وجود داشته باشد تا بتوانند پرسش و ایرادات خود را با آن استاد به صورت مستقیم مطرح کنند. در بسیاری از کلاسهای آموزشی تدوین کلی دروس آموزشی توسط یک استاد و یا آموزشگاه انجام میشود اما آموزش اصلی توسط شخص دیگری به دانشجویان ارائه میشود که میتواند با تجربیات و اطلاعات فنی و تکنیکی استاد مورد نظر مغایرت داشته باشد و یا حتی روش تدریس او را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اینکار باعث میشود تعامل با استاد اصلی نیز بسیار کم رنگ شده و در حین آموزش و مخصوصا پس از آن ایرداتی در سیستم آموزشی ایجاد شود. بنابراین تلاش کنید تا از شرکت در چنین دوره های آموزشی عکاسی که استاد تسلط کمتری بر ای برنامه ریزی آنها داشته خودداری نمائید.
.
۶- سخاوت در انتقال مفاهیم و اشتراک گذاری تجربیات راهبردی با دانشجویان
در هر زمینه ای که مایل به آموزش باشید، مسلما بدون صرف زمان و انرژی لازم به بسیاری از تجربیات و نکات ارزشمند دست نخواهید یافت. یادگیری عکاسی به صورت حرفه ای نیز شامل همین قانون میشود و استفاده از تجربیات کلیدی و حرفه ای یک استاد خوب عکاسی میتواند نکات ارزنده و پرکاربردی به دانشجویان یاد بدهد که باعث افزایش سرعت در پیشرفت و افزایش کیفیت عملکرد آنها خواهد شد. همچنین ارائه آموزش ها و اصول و تکنیکها به صورت کامل و متناسب با نیاز دانشجویان در هر زمینه آموزشی از جمله عکاسی از اهمیت بسیاری برخوردار است که یک استاد عکاسی خوب مسلما به این مورد اهمیت داده و آنها را مورد استفاده قرار میدهد. چون میداند و باور دارد که برای پیشرفت دانشجویان ضروری است. متاسفانه برخی از اساتید با کنترل کردن میزان مطالب ارائه شده به دانش آموزان سعی میکنند آنها را برای مدتهای طولانی به خود وابسطه نگه دارند و این مورد در بسیاری از کلاسها به چشم میخورد. در دنیای پیچیده عکاسی با توجه به اینکه جزئیات و نکات زیادی وجود دارد، استفاده از تجربیات استاد مربوطه و حداکثر انتقال دانش ایشان میتواند نتایج بسیار موثر و متفاوتی را برای دانشجویان رقم بزند.
.
منابع:
.http://negativestudio.net